Thursday, March 26, 2009

Yasser Arafat


Yasser Arafat ataupun Mohammed Abdel-Raouf Arafat As Qudwa al-Hussaeini di lahirkan Kaherah, Mesir pada 24 Ogos 1929. Anak kepada seorang saudagar, Arafat mempunyai hubungan pertalian dengan keluarga Husseini, sebuah keluarga terkemuka di Baitulmaqadis, menerusi ibunya, Beliau dan isterinya,Suha, berumah tangga pada akhir tahun 80-an dan mereka mempunyai seorang anak perempuan, Zahwa.

Mohammed Abdel-Raouf Arafat As Qudwa al-Hussaeini lahir 24 Ogos 1929 di Kairo. Ayahnya adalah seorang pedagang tekstil keturunan Palestin dan Mesir, ibunya berasal dari keluarga Palestin di Yerusalem. Ibunya mati ketika Yasser ketika beliau berumur lima tahun, lalu ia dihantar untuk tinggal bersama pak cik daripada pihak ibu di Yerusalem, ibukota Palestin.


Ia menceritakan sedikit sekali tentang masa kanaknya, tetapi salah satu kenangan yang tak dilupakannya adalah ketika tentara Inggeris menyerbu masuk ke rumah pak ciknya lepas tengah malam, memukuli anggota keluarganya dan memporak perandakan perabot. Setelah empat tahun di Yerusalem, ayahnya membawanya kembali ke Kairo, di mana kakaknya yang lebih tua menjaganya termasuk saudara-saudara kandungnya. Arafat tidak pernah menyebut tentang ayahnya yang tidak terlalu dekat dengan anak-anaknya. Bahkan beliau tidak menghadiri pengebumian ayahnya di tahun 1952.


Di Kairosebelum berumur 17 tahun, Arafat menyeludupkan senjata bagi warga Palestin untuk digunakan melawan Inggeris dan Yahudii. Pada usia 19 tahun, selama perang antara Yahudi dan negara-negara Arab, Arafat meninggalkan pembelajarannya di Universiti Faud (sekarang Universiti Kairo) untuk berjuang melawan Yahudi di daerah Gaza. Kekalahan negara Arab dan berdirinya negara Israel membuatnya putus asa lalu mengurus visa untuk belajar di Universiti Texas. Setelah semangatnya pulih dan keinginan untuk terus mengejar mimpinya akan tanah Palestin yang merdeka, ia kembali ke Universiti Faud mengambil jurusan kejuruteraan tetapi malah menghabiskan banyak waktunya sebagai ketua mahasiswa-mahasiswa Palestin.


Pada 1958, dia dan teman-temannya mendirikan Al-Fatah, jaringan rahsia gerakan bawah tanah, dimana pada 1959 mulai menerbitkan majalah yang menganjurkan perang melawan Israel dengan senjata. Akhir 1964, Arafat meninggalkan Kuwait untuk menjadi seorang revolusioner sepenuh waktu, mengorganisasikan serangan Fatah ke Israel dari Yordania.


Pada tahun yang sama pula, berdirilah Palestine Liberation Organisation (PLO), yang ditaja oleh Liga Arab, mengumpulkan semua kelompok agar bersatu membawa Palestin menjadi negara merdeka. Sikap Arab lebih bersifat rasional mendamaikan dibandingkan kebijakan Fatah, tetapi setelah kekalahan mereka melawan Israel tahun 1967 dalam perang selama enam hari, Fatah bangkit dari bawah tanah sebagai kelompok paling kuat dan terstruktur dengan baik dibandingkan kelompok-kelompok lainnya yang membentuk PLO.


Fatah mengambil alih organisasi itu pada 1969 ketika Arafat menjadi ketua komite eksekutif PLO. PLO tidak lagi menjadi organisasi boneka negara-negara Arab, yang menginginkan agar warga Palestin tetap diam, melainkan menjadi organisasi nasionalis kebebasan yang berpusat di Yordania.


Arafat membangun PLO menjadi sebuah ‘negara’ yang memiliki kekuatan militer sendiri dalam negara Yordania. Raja Hussein dari Yordania, sangat terganggu dengan serangan-serangan gerilanya Israel, hingga pada akhirnya ia memaksa PLO keluar dari negaranya. Arafat mencari jalan membangun organisasi yang sama di Lebanon, tetapi tersingkir oleh pendudukan askar Israel. Ia berjuang mempertahankan organisasi itu tetap hidup, dengan memindahkan markas besarnya ke Tunisia. Ia berulang kali bertarung nyawa, selamat dari kecelakaan pesawat, selamat dari pencobaan pembunuhan oleh agen rahsia Israel, dan pulih dari penyakit stroke yang serius.


Hidupnya adalah perjalanan, berpindah dari negara yang satu ke negara yang lain untuk mempromosikan Palestin. Selalu menjaga agar gerakannya tetap bersifat rahsia, sama seperti yang dia lakukan terhadap kehidupan pribadinya. Bahkan pernikahannya dengan Suha Tawil, seorang perempuan Palestin yang berusia separuh dari usianya, tetap dirahsiakan selama lima belas bulan. Isterinya pada waktu itu sudah aktif dalam kegiatan sosial khususnya bagi anak-anak cacat di rumahnya, tetapi penampilannya yang mencolok dalam pertemuan di Oslo menjadi kejutan bagi banyak pemerhati Arafat. Sejak itu, putri mereka, Zahwa, yang diberi nama sesuai nama ibu Arafat, lahir.


Pada 1988 terjadi perubahan kebijakan. Dalam pidatonya di PBB di Jenewa, Swiss, Arafat menyatakan bahwa PLO menolak aksi terorisme dan mendukung ‘hak semua kelompok yang bertikai di Timur Tengah untuk hidup damai dan aman, termasuk negara Palestin, Israel dan negara-negara tetangga”.


Prospek ke arah perjanjian damai dengan Israel mulai cerah. Setelah kemunduran akibat keputusan PLO mendukung Iraq dalam Perang Teluk tahun 1991, proses perdamaian mulai serius dilakukan, dimulai dari Perjanjian Oslo tahun 1993. Perjanjian ini akhirnya membawa Arafat, Yitzak Rabin, dan Shimon Peres memperoleh penganugerahan Nobel Perdamaian di tahun 1994.Sebagai anggota gerila dan ketua pertubuhan Fatah, beliau dianggap sebagai pejuang kebebasan oleh penyokongnya tetapi sebagai pengganas oleh musuhnya.


Laporan-laporan pertama dari rawatan terhadap Arafat mengatakan beliau mengidap 'flu’ pada 25 Oktober 2004 selepas beliau muntah semasa satu mesyuarat. Keadaannya semakin kritikal pada hari-hari berikutnya dan beliau tidak sedarkan diri selama 10 minit pada 2 hari berikutnya. Berikutan lawatan daripada doktor-doktor lain, termasuklah sepasukan dari Tunisia, Jordan dan Mesir. Arafat telah dibawa pada 29 Oktober oleh satu jet kerajaan Perancis ke hospital ketenteraan Percy di Clamart, berdekatan Paris. Mengikut salah satu daripada doktornya, Arafat telah menderita daripada penyakit Idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP), satu penyakit berkaitan immunologi dalam bilangan edaran platelet adalah luar biasa rendahnya. Pada November 3, beliau jatuh dalam keadaan koma yang semakin kritikal. Dalam hari-hari penting, keadaan kesihatan sudah menjadi tajuk spekulasi, dengan anggapan bahawa beliu menderita daripada keracunan atau AIDS. Pelbagai sumber membuat spekulasi bahawa Arafat telah berada dalam koma, dalam keadaan "vegetative state" atau mati. Pihak berkuasa Palestin dan doktor berkelahiran Jordan menyangkal dakwaan laporan bahawa Arafat telah mati otak dan bergantung kepada mesin sokongan. Beliau meninggal dunia pada 11 November 2004, sewaktu berumur 75 tahun di hospital tentera Percy de Clamart di Perancis dan telah dikebumikan di Ramallah.

2 comments:

  1. "Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia." (Al-Anfaal 8:74)

    Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya....dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

    ReplyDelete
  2. Mekasih byk2 sbb sudi visit blog nie....
    nie blog kami wat projek dulu....
    6t kami update lagi....
    pape pn
    TERIMA KASIH....
    SYUKRAN JAZILA....

    ReplyDelete